Sunday 12 March 2017

Tip Bina Rumah Berstatus Tanah Pertanian

Terdapat sebilangan dari kita mewarisi tanah daripada ibu bapa yang kebanyakannya status tanah yang masih dalam kategori pertanian.
Kebiasaannya, saiz tanah ini melebihi 1 ekar. Jadi, apakah boleh kita bina rumah diatas pertanian?
Jawapannya; Ya dan Tidak.
YA:
1) Sesetengah Majlis Daerah memberi kelulusan pelan rumah yang akan dibina di atas status tanah pertanian. Sebagai contoh di Kelantan, MD Bachok adalah antara Majlis Daerah yang masih memberikan kelulusan pelan rumah di atas tanah pertanian.
Mungkin faktor tanah pertanian disana masih banyak.
2) Pinjaman Perumahan untuk kakitangan Kerajaan membenarkan pinjaman diberikan kepada permohonan kakitangan kerajaan yang ingin membina di atas tanah pertanian.
Tetapi masih tertakluk pada yang No 1, iaitu pelan rumah perlu diluluskan oleh Majlis Daerah.
TIDAK:
1) Kebanyakan Majlis Daerah sudah mewajibkan pemilik tanah untuk menukarkan status tanah pertanian ke status bangunan bagi syarat kelulusan pelan rumah.
Jika Majlis Daerah sudah mewajibkan untuk menukar status tanah pertanian ke tanah bangunan. Ini bermaksud, permohnan kelulusan pelan hanya diberikan apabila tanah sudah ditukar status atau sedang dalam proses ditukar status.
Pemohon tidak dapat hantar permohonan pinjaman pinjaman perumahan kakitangan kerajaan selagi pelan rumah tidak diluluskan Majlis Daerah.
2) Majoriti pinjaman bank mewajibkan tanah ditukar status kepada status bangunan walaupun sesetengah Majlis Daerah meluluskan pelan bagi status pertanian.
Ini bermaksud, walaupun pelan itu sudah lulus di peringkat Majlis Daerah, bank akan menggunakan polisinya bagi menolak pinjaman bagi tanah berstatus pertanian.
Ini disebabkan pihak bank juga mahu melindungi kepentingan mereka yakni jika terdapat kegagalan bayaran pinjaman, banglo yang dilelong itu lebih tinggi nilainya jika ia berada dalam status tanah bangunan.
Soalan?
Bagaimana pula jika kita buat rumah secara tunai / cash?
Jawapannya, jika kita buat ikut prosedur Majlis Daerah, kebanyakan tanah perlu berada dalam status bangunan sebelum pelan rumah diluluskan.
Tetapi, jika kita tidak mengikut prosedur Majlis Daerah, itu cerita lain.
Jadi apa nasihat yang berguna?
Pada kami tukarlah status tanah anda walaupun Majlis Daerah ditempat anda tidak mewajibkan begitu bagi permohonan pelan rumah.
Kos tukar status adalah berbeza mengikut setiap Daerah dan kosnya tidaklah mahal. Anda boleh rujuk kos di Pejabat Tanah masing-masing.
Biasanya premium tukar status sekitar RM 1.00-1.40 setiap sq meter. Kalau tanah anda 1 ekar jadi saiznya dalam Sq Meter adalah 4047. Kos bagi tukar status, katalah premium tukar status RM 1.40 per sq meter; 4047 sq meter x RM 1.40 = RM 5,665.
Apakah nilai RM 5,665 ini mahal bagi tanah seekar? Baik, mari kami ceritakan sebuah kisah benar yang berlaku bulan lepas.
Seorang kakitangan awam telah pun mempunyai rumah dan tanah di Buloh Poh, Ketereh.
Beliau telahpun membina rumahnya diatas tanahnya sendiri pada tahun 2003 dengan pinjaman kerajaan. Dan tanahnya masih tanah berstatus Pertanian dengan keluasan lebih 1 ekar.
Pada waktu itu, Majlis Daerah Ketereh meluluskan pelan rumah diatas tanah pertanian. Jadi, beliaupun tidak tukar status.
Tahun 2015, kerajaan memutuskan untuk mengambil tanahnya bagi tujuan pembinaan lebuhraya. Dan kerajaan membayar pampasan rumah dan tanah 1 ekarnya dengan harga RM 600,000.
Walhal, jika tanahnya berstatus bangunan, nilaian rumah dan tanahnya adalah RM 1 juta. Beliau tepuk dahi apabila datang bertemu kami dan mengatakan kekesalannya tidak tukar status dahulu. Kos tukar status tanahnya mungkin sekitar RM4-5k sahaja, tetapi beliau kerugian hampir RM 400k akibat perbezaan nilaian tanah berstatus pertanian yang murah.
Sumber ini diambil dari Mahligai Idaman moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment